5 Tips Untuk Fokus dalam Perniagaan Internet Anda (Home-based Bussiness)

Assalamualaikum... sebelum anda membaca dgn lebih lanjut. Ingin saya tegaskan disini isi kandungan post ini saya ambil dari posting Mr. Hazwan dari forum wangcyber.com dan saya rasakan ianya sangat berguna untuk dikongsi bersana rakan2 IM yang lain untuk dijadikan panduan.


Tips 1 : Buat To-Do list
Sehari sebelum tibanya esok atau selewat-lewatnya waktu malam sebelum anda tidur pastikan anda mempunyai senarai aktiviti-aktiviti berkaitan perniagaan anda. Tak kisah la anda tulis atas kertas ke, Notepad dlm komputer anda ke ataupun reminder kt hanfon anda. Ini ialah langkap paling WAJIB & pertama yg anda perlu buat untuk pastikan anda tidak terkapai-kapai pada esok hari.

Biasa nya kalu kita dapt selesaikan sesuatu tugasan yg telah kita telah list kan tu kita akan rasa suatu 'accomplishment' ..rasa kepuasaan & boleh terus tingkatkan momentum motivasi untuk terus berjaya.




Tips 2 : Buat Jadual yg Ketat
Selalu kalau pagi2 bukak komputer kita akan cek email, usha2 forum tgk ape perkembangan terkini, pegi sarapan minum2, baca2 akhbar online,baca ebook2 free..tengok2 da dekat kul 11AM nk dekat waktu lunch..da terbuang masa separuh hari untuk kita lakukan kerja-kerja marketing.

Anda perlukan 1 jadual tetap yg khusus tentang apa aktiviti2 wajib yg perlu selesaikan setiap hari & ikut jadual tu. Anda boleh juga adjust kan jadual waktu anda, bergantung pada anda, jika anda biasa kerja pada larut malam, set kan masa-masa tertentu pada waktu anda bekerja itu.




Tips 3 : Buat Sempadan Garisan Ruang Kerja Anda
Kita semua sedia maklum, kebanyakkan dari waktu kita sebagai usahawan internt adalah di rumah. Bukan bermakna kita boleh suka-suka tengok TV,lepak2 sesuka hati kt umah waktu bekerja.

Kita juga harus terangkan kpd ahli-ahli keluarga kita yang terdekat supaya mereka faham tentang waktu kerja kita.




Tips 4 : Upah Pengasuh (bagi surirumah)
Untuk surirumah yg menjalankan bisnes internet, anda boleh mengupah pengasuh..mungkin tidak perlu hari-hari anda menghantar anak anda kepada pengsuh..dlm seminggu 2,3 hari pun sudah memadai..saya faham salah 1 tujuan kita mulakan bisnes internet pun untuk lebih dekat dgn ahli keluarga tersayang.

Tetapi dengan cara ini, dapat meningkatkan lagi fokus anda. Lebih-lebih jika anda mempunyai beberapa projek untuk dijalankan & ianya adalah projek2 penting terutamaya di peringkat awal.




Tips 5 : FOKUS Pada Model Perniagaan Internet Anda
Ini sebenarnya perkara yg paling penting. Sepatutnya di letakkan di tempat pertama. Tapi saje je letak last2 supaya kta senang ingat.

Tetapkan terlebih dahulu anda nak buat apa? Adsense? Ebay? Produk Fizikal? Affiliate ataupun Infoproduct?

Bila da tetapkan salah 1, buat 1 bende tu je. Abaikan segala bentuk peluang/latest product lauch yg tiada kaitan dengan model bisnes internet anda. Learn how to say NO.

0 comments: