Panduan Asas SEO (Search Engine Opitimization)

Assalamualaikum... Harap-harap semuanye sihat belaka. Untuk posting kali ini aku nak bercerita pasal panduan asas SEO (search engine opitimization). Ramai dah sedia maklum apa itu SEO dalam bahasa melayu kita ia membawa maksud mengopitimumkan web/blog didalam enjin carian atau membina web/blog yang mesra enjin carian. Memang betul agak sukar untuk memperolehi kedudukan yang agak baik didalam enjin carian popular seperti Google ataupun Yahoo. Namun perkara itu bukanlah mustahil. Berikut adalah perkara asas yang perlu kau orang faham dan perlu tahu untuk memesrakan web/ blpg kau orang dengan enjin carian.

Domain
Keyword ataupun kaca kunci merupakan perkara paling penting sekali. Dan keyword yang pertama sekali di analisis oleh enjin carian adalah nama domain itu sendiri. Seboleh-bolehnya nama domain yang hendak dipilih mencerminkan content umum web atau blog anda.
Contoh domain http://www.immalaysia.blogspot.com

Tagline
title web/ blog anda.
Contoh: Internet Marketer Malaysia untuk tajuk. Tagline/ slogan (Internet Marketer Malaysia Central). Ingat page pertama merupakan kunci paling penting pada SEO.

Tajuk Page
{title} TAJUK WEB/BLOG ANDA DISINI{/title}Aku biasa jumpa blog atau website yang tiada tajuk. Biasanya orang yang tak tau biarkan jerk tajuk blog/web dia terbiar Untitle Document. Ini banyak kita bolehjumpa bila kita search kat search enjin. Jadi kat mana kauorang boleh masukkan kat title blog didalam tag html Selain kata kunci untuk domain, tagline web/ blog anda juga amat penting. Ianya selalunya dimasukkan didalam tajuk web anda. Apa itu tagline? Tagline nie kiranya cam slogan ataupun trademark anda. Contoh: mp3central taglinenye Free mp3download center. Ini semua dimasukkan didalam page yang pertama sekali. Harus diingat bahawa page pertama merupakan page yang paling penting didalam web/ blog anda. Ini kerana spider-spider enjin carian akan crawl page pertama web/ tersebut. Dan akan lebih kerap mengcrawl page yang sentisa diupdate.

Tajuk Page
Bagi setiap page blog/ web hendaklah diisikan tajuk bersesuaian dengan kata kunci yang kena dengan blog/ web kauorang. Ingat bahawa keyword yang digemari oleh search enjin adalah pada pada page pertama. Contohnye jika web anda adalah www.lembu.com, jangan biarkan title pada page ini terbiar kosong atau hanya sekadar welcome to lembu.com. seboleh-bolehnye pilih ayat atau keyword yang berkaitan seperti. Menjual daging lembu dan susu lembu segar.
Jadi apabila orang mencari susu atau daging lembu segar laman web/blog anda yang akan tersenarai didepan sekali.

Meta Content
Semak semula kod html samada anda telah masukkan meta content keyword. sebab memang ramai orang yang mengabaikannya. Begitu juga dengan meta description untuk blog/web anda sendiri. Pandai-pandailah pilih ayat ataupun perkataaan yang bersesuaian dengan content blog kauorang.

Header text
Header text ni kiranye macam tajuk kecik didalam setiap post anda didalam blog/ web. Setiap tajuk header yang pilih mestilah berkaitian dan mempunyai kata kunci asas. Jika inginkan lagi keberkesanan sila boldkan keyword yang ada didalam post anda itu. Terutamanya tajuk-tajuk setiap entri.

Ini sahajalah yang aku boleh kongsi setakat ini. Sebenarnya banyak lagi perkara-perkara yang perlu diamaik kira unutk menjadiakan blog/web anda mesra dengan enjin carian. Aku akan update lagi dimasa depan dan cerita lebih lanjut topik nie dengan lebih mendalam lagi diamsa depan. So aku harap semua IM-IM di Malaysia akan bertambah success lagi dimasa depan.

0 comments: